کبد و فواید مثبت روزه داری متناوب

12مارس 2020 - محققان با نگاهی به کبد، علت فواید مثبت روزه داری متناوب را بر این ارگان کشف کردند، اطلاعات حاصل از این تحقیق می تواند به مبتلایان به دیابت نوع 2 و سایر بیماریها کمک کند.

تیمی از محققان استرالیایی به بررسی مکانیسم تاثیرات مثبت روزه داری در دوره های کنترل شده بر کبد پرداختند. آنها اظهار داشتند که یافته های این تحقیق می تواند به محققان دیگر برای طراحی مداخلاتی بمنظور کاهش خطر سرطان، بیماری های قلبی عروقی و دیابت در آینده کمک کند.

در این تحقیق با استفاده از موش ها و فناوری پیشرفته، چگونگی تأثیر روزه داری بر پروتئین های کبدی بررسی گردید.

محقق برجسته، دکتر مارک لارنس از دانشگاه سیدنی، گفت: ما می دانیم که روزه داری می تواند یک مداخله ی مؤثر برای درمان بیماری و بهبود سلامت کبد باشد. اما هنوز نمی دانیم که چگونه روزه داری پروتئین های کبدی را که عملکردهای متابولیکی اساسی را بعهده دارند، مجددا تنظیم و برنامه ریزی می کند.

دکتر لارنس اضافه کرد: با مطالعه ی تأثیر روزه داری بر پروتئین ها در کبد موش- که مدل بیولوژیکی مناسبی برای انسان است-، ما اکنون درک بهتری از چگونگی این وقایع داریم.

یک یافته ی خاص که این تیم را علاقه مند به بررسی پروتئین HNF4- (alpha) نمود، تنظیم تعداد زیادی از ژن های کبد توسط این پروتئین بود.

دکتر لارنس گفت: ما برای اولین بار نشان دادیم که HNF4- (alpha)، در طول روزه داری متناوب مهار می شود. مهار این پروتئین اثرات پایین دستی، مانند کاهش فراوانی پروتئین های خونی دخیل در التهاب یا تأثیر بر سنتز صفرا دارد. این نتیجه به توضیح برخی از حقایق شناخته شده ی قبلی در مورد روزه داری متناوب کمک می کند.

آنها همچنین دریافتند که خودداری از خوردن غذا بصورت یک روز در میان، متابولیسم اسیدهای چرب موجود در کبد را تغییر می دهد. دانشمندان می توانند از این اطلاعات برای درک بیشتر تحمل گلوکز و تنظیم دیابت استفاده کنند.

دکتر لارنس گفت: موضوع بسیار هیجان انگیز این است که با استفاده از این دانش جدید در مورد نقش HNF4- (alpha)، می توانیم از طریق تولید تنظیم کننده های اختصاصی برای این پروتئین در کبد، برخی از اثرات روزه داری متناوب را تقلید کنیم.سال گذشته ما تحقیقاتی در مورد تأثیر روزه داری متناوب بر انسان منتشر کردیم. با استفاده از این داده های جدید که حاصل مطالعه ی موشها است، اکنون می توانیم مدلهای بهتری از روزه داری برای بهبود سلامت انسان بسازیم.

این تحقیق در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/mar/Positive-benefits-the-liver-and-intermittent-fasting.html